• Gratis verzending vanaf €75,-
  • Maandactie! Gratis hyaluron cleansinggel vanaf €100,-
  • Maak gebruik van onze WhatsApp service
  • Bel: 0655144738

Beschrijf hieronder wat uw huidprobleem is en ontvang gratis advies om dit onder controle te krijgen.

10 VOEDINGTIPS VOOR EEN STRALENDE HUID

1. TOMATENPUREE

Tomatenpuree is niet alleen een uitstekend middel tegen rimpels, maar helpt tevens tegen verbranding door zon. Het is de lycopeen uit tomatenpuree, een krachtige antioxidant vanwege de antioxiderende werking tegen huidveroudering zoals rimpels en zonverbranding. Een tweeledige werking tegen huidveroudering, want de zon is een krachtige oxidant en een grote boosdoener bij huidveroudering. Lycopeen vermindert huidveroudering aanzienlijk mede doordat schade door zon door lycopeen laat afnemen. Een blikje tomatenpuree per dag is voldoende, maar neem liever een dubbel geconcentreerde puree. In tomatenpuree zit behalve lycopeen ook vitamines A, B en C. Een blikje tomatenpuree per dag innemen kan best lastig zijn. Onze tip: meng kokend water met tomatenpuree en bouillon, eventueel met wat basilicum én vergeet de olijfolie niet! Door de tomaten te verwarmen en een beetje olijfolie toe te voegen, wordt de heilzame werking van lycopeen verhoogd. 

2. WATERMELOEN 

Geen fan van tomaat? Eet dan watermeloenen. Watermeloen bevatten meer lycopeen dan tomaat. De rode kleur van het vruchtvlees van een watermeloen komt van dezelfde stof die tomaten zo rood maakt: lycopeen. Hoe roder en dus rijper, des te meer lycopeen. Watermeloen bevat de vitamines A, B6 en C, die helpen de huid soepel en veerkrachtig te houden. Tevens helpt watermeloen je vochthuishouding op peil te houden en dat is essentieel voor een gezonde huid. Watermeloen heeft nog een voordeel, ze bevatten veel smaak en weinig calorieën! Van watermeloenen kun je ook gezichtsmaskers maken. Mix het watermeloensap met een theelepel gepureerde avocado . De antioxidanten en vitamines C en E, zorgen samen voor een anti-verouderingsproces voor de huid. Laat het 20 minuten inwerken en spoel de huid af met lauw/warm water.
Bekijk hier welke voedingsmiddelen meer lycopeen bevatten.

3. AVOCADO

Avocado’s bevatten de vitamines B5, B6, B11 (foliumzuur), C, E en K. Door het eten van avocado's worden bepaalde vitamines, zoals vitamine A en E, beter opgenomen wanneer ze in combinatie worden gegeten met vetten. Avocado bevordert dus de opname van vitamines.

  • Vitamine A werkt huid vernieuwend en helpt bij het zuiveren van je huid. Het stimuleert de aanmaak van nieuwe huidcellen waardoor het verouderingsproces helpt te vertragen. 
  • Vitamine E beschermt je huid tegen schadelijke invloeden van buitenaf en stimuleert net als vitamine A de aanmaak van nieuwe huidcellen. Vitamine E blijkt overigens effectiever te zijn als het gecombineerd wordt met vitamine C.
  • Vitamine C is essentieel voor een gezonde huid. Vitamine C is nodig om collageen aan te maken (bindweefsel). Door een tekort aan vitamine C kan je huid droger worden, ruwer en schilferig waarop tevens snel blauwe plekken kunnen ontstaan. Vitamine C is een krachtige antioxidant en helpt UV schade te beperken. Vitamine C zorgt dus voor een stevige en egale huid.
  • De combinatie van voedingsstoffen in avocado’s zorgen voor een krachtige, ontstekingsremmende werking. Een avocado bevat ca. 10 gram vezels waardoor een goede darmwerking wordt bevordert. 

4. VETTE VIS

Vette vis zoals makreel, zalm en haring, is erg goed voor je huid. Het zijn rijke bronnen van omega 3-vetzuren, die van belangrijk zijn voor het behoud van een gezonde huid. Omega 3-vetzuren zorgt ervoor dat de huid dik, soepel en gehydrateerd blijft. Een gebrek hiervan kan dan ook leiden tot een droge huid. De omega 3-vetten in vis zorgen voor afname van ontstekingen die roodheid en acne kunnen veroorzaken. Ze kunnen zelfs bijdragen dat je huid minder gevoelig wordt voor de schadelijke uv-stralingen van de zon. Vette is is tevens een bron van vitamine E, een belangrijke antioxidant voor de huid. Voldoende vitamine E binnen krijgen is essentieel voor de bescherming van je huid tegen vrije-radicalenschade en ontstekingen. Dit type zee voedsel is tevens een bron van hoogwaardige eiwitten, die nodig zijn voor het behoud van een stevige huid. Het ‘elastische eiwit’ zorgt voor een soepele huid, die rekbaar blijft. Bij een tekort zie je duidelijk dat de huid slapper wordt. Denk aan de welbekende onderkin en de dunnere huid onder de ogen. Tot slot bevat vis zink, een mineraal dat belang is voor het aanpakken van ontstekingen, de productie van nieuwe huidcellen en de algehele huidgezondheid. Zink bevordert o.a. de aanmaak van nieuwe huidcellen, het vermindert rimpelvorming en heeft een grote rol bij het onderhouden van de collageenvoorraad.

5.  WALNOTEN

Walnoten hebben een positieve werking op de huid. Ze vormen een goede bron van essentiële vetzuren, deze vetten kunnen lichaam niet zelf aanmaken. Walnoten bevatten meer omega 3 en omega 6 dan in de meeste andere noten. Omega 3-vetten verminderen ontstekingen in je lichaam en van de huid. Terwijl omega 6-vettten veelvuldig voorkomen in het Westerse eetpatroon, zijn bronnen van omega 3-vetzuren zeldzamer omdat walnoten beide vetten in een goede verhouding bevatten kunnen ze de ontstekingsreactie door een teveel aan omega 6 hierdoor tegengaan. Een portie walnoten van 30 gram bevat ca.  5% van de ADH voor zink, wat essentieel is voor de barrièrefunctie van de huid, voor wondheling en voor de bestrijding van zowel bacteriën als ontstekingen. Walnoten bevatten tevens een kleine hoeveelheid van de antioxidanten vitamines C, E en selenium.

6.  ZONNEBLOEMPITTEN

Zaden en noten zijn over het algemeen goede bronnen van voedingsstoffen voor de huid. Een portie zonnebloempitten van 30 gram bevat maar liefst 37% van de ADH voor vitamine E, (een belandrijk antioxidant voor de huid) 32% van de ADH voor selenium, 10% van de ADH voor zink en 5,4 gram eiwit. 

7. ZOETE AARDAPPELS

Bètacaroteen vind je in sinaasappels en groenten zoals spinazie, wortelen en zoete aardappelen. Het vormt zich als provitamine A, wat betekent dat het in je lichaam omgezet wordt in vitamine A.  Zoete aardappelen zijn een uitstekende bron, een portie van 100 gr. zoete aardappelen bevat net zoveel bètacaroteen als bijna vier maal de ADH aan vitamine A. Carotenoïden zoals bètacaroteen houden de huid gezond doordat ze werken als een natuurlijk zonnebrandmiddel. Als je zoete aardappels eet wordt deze antioxidanten in de huid opgenomen waar het de huidcellen beschermt tegen de zon. Dit helpt bij de verbranding door de zon, celsterfte en een droge, gerimpelde huid kan worden voorkomen. Bij een grote hoeveelheid bètacaroteen kan het een warme, oranje kleur aan de huid geven, wat bijdraagt aan een gezonde teint. 

8. GELE, RODE EN ORANJE PAPRIKA

Wist je dat paprika bijna 3 keer zoveel vitamine C bevat dan sinasappel?
Net als bij zoete aardappelen bevatten paprika’s veel bètacaroteen, die door je lichaam in vitamine A wordt omgezet. Een portie van 150 gr. aan rode paprika bevat 92% van de ADH aan vitamine A. Tevens vormen paprika’s een van de beste bronnen aan vitamine C, dat nodig is voor de aanmaak van het eiwit collageen. Dit draagt bij aan een gladder en stevigere huid. Een portie van 150 gr. aan paprika bevat 317% van de ADH aan vitamine C. Een observationele studie onder de vrouwen zag een verband tussen het consumeren van veel vitamine C en een verminderde kans op een gerimpelde en droge huid bij het ouder worden. Vitamine C is onmisbaar in het rijtje van voeding die je huid ondersteunt. Vitamine C zit in veel groente- en fruitsoorten maar er wordt veel fruit onrijp geplukt en dit heeft invloed op de hoeveelheid van vitamine C die onze groenten en fruit bevat.

9. RODE EN BLAUWE BOSVRUCHTEN

Rode en blauwe bosvruchten zoals blauwe druiven, bramen, frambozen, blauwe bessen hebben een lever ondersteunende werking en ze bevatten krachtige antioxidanten. Polyfenolen versterken de werking van vitamine C. Ellaginezuur beschermt tegen Uv-stralen en de flavonoïden in deze vruchten hebben een krachtige collageen herstellende werking. De antioxidanten beschermen de huid tegen nadelige invloeden van zowel binnenuit als buitenaf. Ze vertragen het huidverouderingsproces doordat ze de afbraak van collageen helpen voorkomen en tevens zorgen voor een goede doorbloeding. Hierdoor wordt zuurstof en voedingstoffen goed verdeeld en afvalstoffen worden beter afgevoerd. 

10. WATER

Ons lichaam bestaat voor ongeveer 60% uit water, hoe ouder we worden hoe lager de percentage water in ons lichaam. Om een gezonde huid te ondersteunen is het drinken van voldoende water essentieel. Vocht is belangrijk voor de opname van voedingsstoffen in de darm, het reguleren van onze lichaamstemperatuur en het transport van voedingsstoffen en afvoer van afvalstoffen in het lichaam. Onze lichaamsvloeistoffen zoals lymfe, bloed en onze spijsverteringsstappen bestaan voornamelijk uit water. Water heeft ontzettend veel functies in ons lichaam en het is daarom belangrijk om voldoende te drinken. Ieder cel in ons lichaam bestaat voor een groot deel uit water. Wanneer er een tekort aan water is, zal het lichaam vocht onttrekken om het bloed stabiel te houden omdat bepaalde processen in het lichaam zijn van levensbelang en zullen hierdoor voorrang krijgen. De ‘uitgedroogde’ cellen verslechtert de huid waardoor huidveroudering wordt versnelt. Gezonde volwassenen hebben per dag minimaal 1,5-2 liter water nodig. Water is de enige vloeistof die daadwerkelijk vocht toe voegt aan het lichaam.

HUIDVERZORGING MET VITAMINES EN MINERALEN 

De vitamines en mineralen kunnen tevens topisch worden toegepast doormiddel van een crème, serum of masker dat doeltreffend bijdraagt aan huidverbetering bij consequent gebruik hiervan. Bekijk hier voor meer informatie over huidverzorgingsproducten die rijk zijn aan vitamines en mineralen.